מה הופך את האצנים ממדינות מזרח אפריקה לטובים ביותר בעולם בריצות למרחקים ארוכים ?

מה הופך את האצנים ממדינות מזרח אפריקה לטובים ביותר בעולם בריצות למרחקים ארוכים ?

מאת: תומר גבע – מאמן כושר אישי בכיר
מומחה לאימון גופני, ספורט ובריאות

facebook-50בקרו גם בעמוד הפייסבוק של תומר גבע

אינסטגרם לוגובקרו גם בעמוד האינסטגרם של תומר גבע

 

אצנים ממדינות מזרח אפריקה, בעיקר קנייה ואתיופיה, מחזיקים בלמעלה מ – 90 אחוז משיאי העולם וב – 8 מתוך 10 המקומות הראשונים באירועי הספורט המובילים בעולם בריצות למרחקים בינוניים (800 – 1500 מ') וארוכים ( 5 ק"מ – מרתון).Black and yellow race of people running

להלן, מספר גורמים (פיזיולוגיים, ביו-מכניים וסוציו-אקונומיים) העשויים להסביר את הצלחתם הכובשת של רצי מזרח אפריקה (בעיקר קניה ואתיופיה), כאצנים הטובים ביותר בעולם בריצות למרחקים ארוכים.

1. הקנייה גנטית אבולוציונית 

שבטים אפריקאים קדומים שחיו ביבשת גבוהה (2000 – 2500 מ' מעל פני הים) למעלה מאלפי שנים והיו בעלי תכונות גנטיות מותאמות יותר לדרישות שהציבה סביבת החיים. תכונות גנטיות אלו תרמו לרבייתם וליכולת ההישרדות שלהם בסביבת חיים זאת ולפיכך, נעשו נפוצות יותר על פי מנגנון הברירה הטבעית.

א. אורך העקב

לאורך העקב קיימת השפעה על מידת המתיחה של גיד אכילס במהלך הליכה או ריצה.
יכולת מתיחה גבוהה יותר של גיד אכילס במהלך הריצה יוצרת עליה באחסון ושחרור ברמת האנרגיה האלסטית העצורה בגיד שתוצאתה ריצה בקצב נתון תוך צריכת חמצן נמוכה יותר, ופירושה חיסכון במאמץ השרירי ובעלות האנרגטית.

לחיסכון בעלות האנרגטית קיימת חשיבות גבוהה במיוחד בריצה למרחקים ארוכים אשר שימשה את האדם המודרני שחי לפני 250 אלף שנה באפריקה למגוון מטרות הישרדותיות כדוגמת; הגעה מהירה לפגרים שנמצאו באזור מרוחק בשטח הפתוח לפני טורפים אחרים, רדיפה וציד אחר בעלי חיים קטנים ומהירים ועוד. חשיבות החיסכון באנרגיה מתבטא בניצול גבוה יותר של שומנים כמקור אנרגיה במסלול אירובי ובחיסכון בגליקוגן/פחמימות המהווה מרכיב חשוב בביצועי סבולת ממושכת.

הערה: בעקב קצר מידת המתיחה של גיד אכילס גדולה יותר בהשוואה לעקב ארוך (מבחינה ביו-מכנית בעקב קצר "אורך הזרוע" של גיד אכילס קצרה יותר).

ב. מבנה גוף אקטומורפי

הרצים ממדינות מזרח אפריקה מתאפיינים במבנה גוף צר וארוך בעל אחוזי שומן נמוכים (גברים 6.5 % , נשים 16% ) התורם לחיסכון אנרגטי.

ג. רמת פעילות גבוהה של הגן (HADH (=hydroxylacyl-coA dehydrogenase.

הגן HADH מורה על יצירת האנזים  Hydroxyacyl-CoA dehydrogenase 3 המעורב בתהליך הפקת אנרגיה בתא מחמצון חומצות שומן.  רמת פעילות גבוהה של הגן תביא לייצור מוגבר של האנזים
3 Hydroxyacyl-CoA dehydrogenase ולפיכך, להגברת השימוש בשומנים כמקור אנרגיה. הגברת השימוש בשומנים כמקור אנרגיה מפחיתה את השימוש בפחמימות אשר לחסכון בהם נודעת חשיבות גבוהה (מניעת האטה והגברת קצב בפיניש) בתחרויות ריצה למרחקים ארוכים כמו, ריצת המרתון.

ד. ריכוז גבוה של המוגלובין וכדוריות דם אדומות בדם

בקרב הרצים ממדינות מזרח אפריקה קיים ריכוז גבוה של המוגלובין וכדוריות דם אדומות בדם שמקורו בהקניה גנטית וכחלק מתהליך הסתגלות פיזיולוגי של הגוף לחיים בגובה רב של 2000 – 2500 מטר.  עם זאת, מור וחב' 2006  הראו כי אין הבדל משמעותי בין ריכוז ההמוגלובין ונפח הדם הכללי (TBV) של רצי עילית קנייתים לבין זה של רצי עילית גרמניים למרחקים ארוכים.

נכון לעכשיו לא קיימים נתונים היכולים לאשר או להפריך האם  קיים הבדל בין ריכוז ההמוגלובין ונפח הדם הכללי (TBV) של רצי עילית אתיופיים למרחקים ארוכים.

הערה: לריכוז גבוה של המוגלובין וכדוריות דם אדומות נודעת השפעה על ביצועים אירוביים.
הלחץ האטמוספרי והלחץ החלקי של החמצן פוחתים יחד ככל שמטפסים לגובה. ריכוז גבוה של המוגלובין וכדוריות דם אדומות מפצה על הלחץ החלקי הנמוך של החמצן האטמוספרי.

ה. התפלגות סיבי השריר

לא נמצאו הבדלים משמעותיים בהתפלגות סיבי השריר של אצני עילית קנייתים בהשוואה להתפלגות סיבי השריר של אצני עילית סקנדינביים. בשתי הקבוצות נמצאה דומיננטיות גבוהה לטובת סיבי השריר האדומים (אירוביים) ביחס לסיבי השריר הלבנים (אנאירוביים).

הערה: סיבי השריר האדומים – האירוביים (סוג 1) הנם בעלי עוצמת כוח כיווץ ומהירות כיווץ נמוכים אך בעלי יכולת הפעלת כוח למשך זמן ממושך מבלי שיופחת משמעותית קצב פעילותם (בעלי רמת סבולת כוח שריר גבוהה). המסלול האנרגטי העיקרי שבאמצעותו משתחררת האנרגיה בסיבי השריר האדומים הוא המסלול האירובי ומכאן נובע מקור שמם;  " הסיבים האירוביים ".

2.  רכישת הרגלי ריצה מגיל צעיר

אורח חייהם של הקנייתים והאתיופיים מחייב ריצה של 12 ק"מ ביום בממוצע לכל כיוון למטרת הגעתם לבית הספר. כידוע, הדרך הטובה ביותר לשפר את כישורי הריצה , היא לרוץ !
הרגלי ריצה אלו תורמים בין היתר לעליה בתפקוד העצבי – שרירי המביא לשיפור ניכר בטכניקה שפירושו, הגברת היעילות המכנית וחיסכון באנרגיה. אחת ההשערות היא שלהרגלי ריצה אלו בגיל הצעיר קיימת בנוסף השפעה על רמת צריכת החמצן המרבית (הספק אירובי מרבי) אם כי ידוע שהגורם בעל ההשפעה הדומיננטית הוא הגנטיקה ולא האימון.

לא נמצאו הבדלים משמעותיים ברמת צריכת החמצן המרבית של אצני עילית קנייתים בהשוואה לרמת צריכת החמצן של אצני עילית גרמניים.

3. מוטיבציה פנימית גבוהה להשגת הצלחה כלכלית

האצנים ממדינות מזרח אפריקה מתאפיינים במוטיבציה גבוהה לאימונים ולניצחון בתחרויות גם מסיבות סוציו אקונומיות – הישרדות כלכלית ובריחה מעוני של האתלט ומשפחתו. לאמרה  " RUN FOR YOUR LIFE " בהקשר זה קיימת משמעות אמיתית עבור אצנים אלו.

4. יכולת התמדה באימונים עצימים בגובה Live High & Train High

לאצנים הקנייתים והאתיופים קיימת יכולת גבוהה בביצוע אימונים אירוביים עצימים בתדירות שבועית גבוהה בהשוואה לרצי עילית אחרים בעולם. לא ברור אם יכולת זאת מקורה בהקניה גנטית שעברה בתורשה מדורות קודמים שחיו למעלה מאלפי שנים ביבשת ועברו שינויים אבולוציוניים שהקנו להם יכולת קיום בתנאי גובה או בגורמים אחרים שטרם נמצאו.

בברכת בריאות וכושר,

תומר גבע – מאמן כושר אישי בכיר
מומחה לפעילות גופנית, ספורט ואורח חיים בריא

One Comment

כתוב תגובה