כך תעודדו את ילדיכם לעסוק בפעילות גופנית

כך תעודדו את ילדיכם לעסוק בפעילות גופנית

מאת: תומר גבע – מאמן כושר אישי בכיר
מומחה לפעילות גופנית, ספורט ואורח חיים בריא

בקרו גם בדף הפייסבוק המקצועי של תומר גבע

אורח חיים יושבני, העדר פעילות גופנית סדירה ותזונה לקויה ולא מאוזנת מעלים את הסיכון  להשמנה, להיווצרותן של מחלות כרוניות (יתר לחץ דם, סוכרת מסוג 2, וכו') ולפגיעה בתפקודן התקין של מערכות הגוף השונות כגון; מערכות הלב – כלי הדם, מערכת הנשימה, מערכת השרירים, המפרקים והיציבה ועוד.

בעשור האחרון עלה שיעור הילדים הסובלים מהשמנה בבית הספר היסודי ב -200%.
המועצה הלאומית לסוכרת מעריכה שאחד מכל שלושה ילדים שנולד בישראל יפתח סוכרת מסוג 2 במהלך חייו.

דו"ח אחרון של ארגון הבריאות העולמי (2016) חושף כי בישראל ישנם למעלה מחצי מיליון ילדים (גילאים 2 – 18) שסובלים מהשמנה ומעודף משקל. על פי הדו"ח, בעוד כשמונה שנים צפוי לזנק מספר זה בחמישים אחוז ומספר הילדים השמנים והסובלים מעודף משקל יגיע  ל 740 אלף.

במדד ההשמנה –  ישראל ניצבת במקום הראשון באירופה כאשר 12.6% מהילדים (גילאים 2 – 18) מוגדרים כשמנים ושנייה בעולם אחרי ארה"ב שבה 12.9% מהילדים מוגדרים שמנים.
* הממוצע האירופי עומד על 7.4% מהילדים.

במדד עודף משקל והשמנה יחד – ישראל ניצבת במקום השלישי בעולם (אחרי יוון וארה"ב), בשיעור של 28.8% מהילדים
(גילאים 2 – 18) ובמקום השני באירופה.
* הממוצע האירופי עומד על 23% מהילדים.

להלן 11 המלצות לעידוד ילדיכם לאורח חיים פעיל הן באמצעות פעילות גופנית ייעודית סדירה (הליכה, ריצה, שחייה, רכיבת אופניים, כדורגל, ג'ודו ועוד) והן באמצעות סוגים שונים של פעילויות גופניות בשגרת בשגרת החיים היומיומית:

 

1. עודדו את ילדיכם לצעוד לבית הספר במקום להסיעם ברכב.
הורים לילדים מתחת לגיל 9 –  לוו את ילדיכם לגן או לבית הספר וכך הגבירו גם אתם את סך היקף שעות הפעילות הגופנית היומיומית שלכם.

2. אימון כושר אישי או קבוצתי לילדים ונוער בהדרכת מאמן כושר אישי מוסמך
מסגרת אימון כושר אישית מהווה מסגרת מבוקרת, מעודדת ותומכת לבנייה והשגת רמת כושר גופני אופטימלית על כלל מרכיביו ומאפשרת חשיפה רחבה ומגוונת לסוגי הפעילויות הגופניות השונות .

מסגרת האימון מבוססת על תוכנית אימון כושר רבת מרכיבים המאפשרת שיפור כלל מרכיבי הכושר הגופני הבריאותי של הילד/הנער באופן הדרגתי, מגוון, מבוקר ומאוזן תוך הקניית הרגלים לתזונה נכונה ומאוזנת כחלק מאורח חיים בריא.
הרגלים אלה מהווים בסיס חשוב לפעילות גופנית נכונה עצמאית הן בתקופת הילדות והן בעתיד כמבוגר.

ההשפעה הניכרת והרחבה של אימון כושר אישי  מוצאת את ביטויה בארבעה תחומים עיקריים;
הגופני – מוטורי, הרגשי, החברתי והקוגניטיבי (ידע והבנה). להלן, מספר דוגמאות להשפעות אלו בארבעת תחומים אלו:

פיתוח כלל מרכיבי הכושר הגופני (כושר אירובי, כושר שרירי, גמישות, יכולת עצבית שרירית והרכב גוף תקין), העשרת הרפרטואר התנועתי של הילד/ה, פיתוח ושכלול היכולות המוטוריות השונות והכישורים הספורטיביים (מיומנויות יסוד, מורכבות וספורטיביות) כדוגמת; ריצה, שחייה, מיומנויות אתלטיות, מיומנויות כדור ועוד, פיתוח היכולת העצבית שרירית (שיווי משקל, קואורדינאציה, ויסות כוח, קינסטזיה, זריזות, זמן תגובה ועוד), , הגברת הביטחון והדימוי העצמי, הגברת תחושת המסוגלות, פיתוח החשיבה וההתמצאות המרחבית.

באימון הכושר הקבוצתי רוכש כל ילד את יכולת שיתוף פעולה, היכולת לפעול כיחיד בקבוצה, פיתוח כושר מנהיגות ועזרה הדדית, פיתוח הגינות ספורטיבית, יכולת קבלת הפסד וניצחון מבלי לבטל את היריב ועוד.

5 (1)
3. אפשרו חשיפה למגוון נרחב של סוגי פעילות גופנית אישיים וקבוצתיים כדוגמת; כדורגל, טניס, שחייה, רכיב אופניים, ריצה ועוד.

ההתנסות המגוונת מאפשרת את ביטויו של הצורך המובהק של הילד להתנועע,  את ביטויו של יצר הסקרנות הטבעית של הילד לרכוש מיומנויות גופניות חדשות ולבדוק את כישוריו.

במקביל מקלה ההתנסות המגוונת בבחירת הפעילות הגופנית המועדפת על ילדיכם, דבר שיגביר את העניין והרצון להמשיך ולעסוק בפעילות גופנית בעתיד כבוגר כחלק מאורח חייו.

2 (2)

 

4. העדיפו טיול משפחתי בחיק הטבע בסוף השבוע או כל פעילות אקטיבית אחרת על פני בילוי במרכזי קניות או מסעדות.
בחרו את מסלול ההליכה בטבע על פי האזור המועדף על בני המשפחה  וכן את דרגת הקושי של המסלול בהתאם לרמת היכולת הגופנית וגילם של הילדים.

תוכלו גם לבחור בפעילות אתגרית כמו שייט רפטינג מודרך בירדן, רכיבת אופניים מודרכת בטבע, גלישת סקי או סנובורד מודרכת בחרמון ועוד. פעילויות מאתגרות כמו אלה תורמות לבניית תחושת המסוגלות, הביטחון והדימוי העצמי של ילדיכם.

4
5. עודדו את ילדיכם להצטרף לתנועות הנוער

תנועות הנוער נוהגות לשלב גם פעילויות גופניות כחלק ממגוון הפעילויות החינוכיות הקבוצתיות בתנועה כגון; טיולים מאורגנים, בניית סנאדות, פעילויות ספורט מגוונות, סיוע לקהילה, פעילות ימית ושייט ועוד.

אחת מהחוויות החיוביות הזכורה לי כילד היא הפעילות הימית כחניך בתנועת הנוער צופי – ים. החשיפה לפעילות הימית הביאה בהמשך להצטרפותי למועדון החתירה הספורטיבי בכנרת בענף החתירה בסקיפים.


6. שמשו דוגמה אישית
!
צרו אורח חיים ספורטיבי בין כלל בני המשפחה. ילדים נוטים לחכות את הוריהם ובעיקר בגיל הצעיר.

כאשר אתם עוסקים בפעילות גופנית כחלק מאורח החיים שלכם אתם משמשים דוגמה ומהווים גורם מניע לילדיכם לרצות ולהתנסות בעצמם בפעילות גופנית.

אל לכם להתפלא אם ילדיכם אינם חפצים להתנסות או מתקשים ליישם הרגלי פעילות גופנית אם אתם ההורים מרבים לבלות את שעות הפנאי שלכם בצפייה ממושכת בטלוויזיה, ישיבה מול המחשב או כל פעילות יושבנית/ פאסיבית אחרת.

7. רכשו מתנות המעודדות לפעילות גופנית.
במקום להציע  לילדיכם בגד חדש,  משחק מחשב חדש או בילוי משותף בקולנוע כמתנת יום הולדת, העניקו ליום הולדתם מתנות ספורט כדוגמת: כדורסל, כדורגל, דילגית, נעלי ריצה, גלשן גלים, אופני שטח, רולר בליידס וכדומה.

3
8. פעילות גופנית גם בבית הספר
יש לוודא השתתפות פעילה בשיעורי החינוך הגופני ולעודד את הילד לנצל את ההפסקות לתנועה כדוגמת השתתפות במשחקי כדור.

9. רכשו ציוד ספורט לחצר הבית במטרה לעודד אינטראקציה חברתית אקטיבית גם בסביבת הבית בין הילד לחבריו ו/או בינו לביניכם ההורים.

6רכישת שולחן פינג – פונג, התקנת טבעת כדורסל, שער כדורגל בחצר וכדומה יעודדו פעילות גופנית בשעות הפנאי של ילדיכם ויאריכו את זמן האיכות שלכם ההורים עמם.

תוכלו גם לרכוש עבור הילד וכן עבורכם מד צעדים על מנת לאמוד את סך הצעדים היומי שעבר.

האפשרות לאמוד את מספר הצעדים היומי שעבר עשויה לסייע בהגברת המוטיבציה של הילד לפעילות גופנית.

ארגונים מרכזים בתחום רפואת הספורט כדוגמת, "הקולג' האמריקני לרפואת ספורט "  (ACSM) ממליצים על הליכה של 10,000 צעדים ביום לשמירה על הבריאות הגופנית, להפחתת גורמי סיכון בריאותיים (יתר לחץ דם, סוכרת וכדומה) ולשמירה על משקל גוף תקין.

אם אינכם עוסקים בפעילות גופנית סדירה יש לצבור היקף צעדים יומי זה בהדרגה.

 

10. צמצמו את זמן הישיבה של ילדיכם באמצעות סוגים שונים של פעילות גופנית
אורח חיים יושבני מעלה את הסיכון להשמנה, למחלות כרוניות רבות ותמותה מוקדמת.

בכדי להגביר את סך היקף שעות הפעילות הפיזית היומית של הילד ולמנוע אימוץ אורח חיים יושבני הגבילו את שעות הצפייה בטלוויזיה לעד שעתיים ביום וכמו גם את שעות הישיבה מול מסך המחשב.

בנוסף, עודדו את הילד לפעילות  גופנית ייעודית סדירה במסגרת עצמאית (ריצה, רכיבה על אופניים, משחקי כדור עם חברים בסביבת המגורים וכדומה) ו/או  השתתפות בחוג ספורט מועדף על הילד ו/או פעילות גופנית משותפת שלכם ההורים עם הילד.

בפרק הזמן שנותר, עודדו כמובן לשיעורי הבית, למנוחה אך גם  לסוגים שונים של פעילות גופנית יומיומית כדוגמת; סיוע של הילד במטלות הבית השונות, עבודות הגינה, הגעה לבית הספר או לחוג בהליכה רגלית או ברכיבה על אופנים על פני הסעה ברכב ועוד.

unnamed

11. אמצו כלב למשפחה ובכך תוכלו לעודד את ילדיכם להליכות טיול יומיומיות משותפות עם הכלב.

הנכם מוזמנים להגיב ולספר על הפעילות הגופנית המשותפת שלכם עם ילדיכם או להעלות סרטון קצר בנושא בדף הפיסבוק של תומר גבע


בברכת בריאות וכושר,

תומר גבע – מאמן כושר אישי בכיר
מומחה לפעילות גופנית, ספורט ואורח חיים בריא

כתוב תגובה