השפעת הפעילות הגופנית על התפקוד המיני, המשיכה המינית והביצועיים המיניים בקרב גברים ונשים

By 14 בדצמבר 2017 כללי No Comments

מאת: תומר גבע – מאמן כושר אישי, ריצה ושחייה בכיר
מומחה לאימון גופני, ספורט ובריאות

בקרו גם בדף הפייסבוק המקצועי של תומר גבע

הפרעות בתפקוד המיני בקרב גברים ונשים

פעילות מינית תקינה ומספקת הינה מרכיב חיוני ומשמעותי ביצירת מערכת יחסים זוגית מוצלחת ובאיכות החיים בכלל.

הפרעות בתפקוד המיני שכיחות בשני המינים והגורם או ההשפעה, קשורים לעיתים קרובות בשני השותפים המיניים (בשני בני הזוג). הפרעות בתפקוד המיני עשויים לשנות באופן משמעותי את איכות החיים של הגבר/האישה הסובל/ת מההפרעה ו/או של בן/בת הזוג .

סקר הבריאות הלאומי והחברתי של ארה"ב  (NHSLS) מעריך כי 31% מהגברים סובלים מהפרעה בתפקוד המיני במהלך חייהם. בקרב נשים, הפרעה בתפקוד המיני היא בעיה נפוצה המשפיעה על יותר משליש מהנשים בשלב כלשהו בחייהן (38). כמעט מחצית מהנשים בישראל (40% – 44%), בכל הגילאים, מדווחות על בעיה בתפקוד המיני.

הפרעות בתפקוד המיני (sexual Dysfunctions) בקרב נשים וגברים הינן תוצאה של גורמים שונים לרבות; פסיכולוגיים, פיזיולוגיים ובין אישיים. יש פעמים שהגורמים משולבים זה בזה באטיולוגיה. העדר פעילות גופנית, השמנה ואורח חיים יושבני הינם בין הגורמים השכיחים המגבירים את הסיכון להפרעות בתפקוד המיני בשני המינים.

רמת הסיכון להפרעה בתפקוד המיני בקרב נשים קשורה באופן משמעותי באורח חיים יושבני ( Sedentary Lifestyle) וגבוהה פי 2.6 יותר בהשוואה לנשים הפעילות גופנית. בקרב נשים שסווגו תחת הקטגוריה של "אורח חיים יושבני" (Sedentary) נמצאה השכיחות הגבוהה ביותר להפרעה בתפקוד המיני (78.9%) בהשוואה לנשים שסווגו כ"פעילות " (57.6%) וכ "פעילות ברמה בינונית" (66.7%).

בעיות של תפקוד מיני יכולות לנבוע מגורמים פסיכולוגיים שונים, גם בקרב המין הנשי וגם בקרב המין הגברי. הגורמים הם רבים וכוללים בעיות בקשר הזוגי, אי יכולת לספק את בן/בת הזוג, אין משיכה לבן/בת הזוג. ישנן גם הפרעות אישיות כגון; הפרעות במצבי הרוח, חרדות, דיכאונות, תסכול, תחושות של לחץ, חששות, פחדים, חינוך מיני לקוי מהילדות, טראומות מיניות שנחוו בעבר, הערכה עצמית נמוכה, דימוי גוף נמוך, אמונות דתיות מנוגדות לאלו של בן/בת הזוג, השמנת יתר, אי שלמות עם הגוף וכדומה.

סוגי הפרעות שכיחות בתפקוד המיני בקרב גברים ונשים

קיימים סוגים רבים של הפרעות בתפקוד המיני בקרב שני המינים.

שני סוגי ההפרעות השכיחות בתפקוד המיני בקרב אוכלוסיית הגברים, הן ;

1. כשל זקפתי/הפרעה בזקפה (Erectile Dysfunction)

2.שפיכה מוקדמת של הזרע (Premature Ejaculation).

 

בקרב אוכלוסיית הנשים קיימים ארבע סוגי הפרעות שכיחות בתפקוד המיני :

  1. הפרעה באורגזמה (Female Orgasmic Dysfunction).
  2. הפרעה בחשק המיני (Hypoactive Sexual Desire Dysfunction).
  3. הפרעה בעוררות המינית (Female Sexual Arousal Dysfunction).
  4. נוכחות תחושות כאב אגן-איברי מין (Female Genital-Pelvic Pain Dysfunction).

 

השפעת הפעילות הגופנית על התפקוד המיני בקרב גברים ונשים

שמירה על אורח חיים פעיל ובריא הוא קריטי לשמירה על ממדים מרובים של בריאות ואושר. מגילאי נוער לגילאים מתקדמים, ממשיכה המיניות להוות סוגיה מרכזית באיכות החיים.

בעוד הקשר שבין אורח חיים פעיל לבין ירידה בסיכון למחלות כרוניות מובן היטב, טוענים תומכי האימון הגופני כי פעילות גופנית עשויה אפילו לשפר את הביצועים המיניים ואת ההנאה המינית. סבולת גופנית, מתח שריר והרכב הגוף תקין תורמים כולם לשיפור התפקוד המיני. בנוסף, אימון גופני מהווה גירוי להפעלת המערכת העצבים הסימפתטית, המעודדת ומגבירה את זרימת הדם לאזור איברי המין.
פעילות גופנית סדירה תורמת לשיפור הבריאות והמראה הכללי, שתיהם יחד יכולים לתרום להגברת היבטים הקשורים במיניות האדם.

מחקרים מראים כי קיים מתאם חיובי בין רגשות של סיפוק חיים ואושר לבין רמות גבוהות של סיפוק מיני ופעילות גופנית סדירה. אולם, היקף הפעילות הגופנית פוחת עם העלייה בגיל ונשים פחות פעילות מגברים, בפרט בפעילויות פנאי.

במחקר שנערך בקליפורניה בקרב נשים וגברים בגילאים 50 ומעלה אשר השתתפו בתוכנית פעילות גופנית מציגים ממצאי המחקר רמה גבוהה של פעילות מינית (Sexual Activity) וסיפוק מיני (Sexual Satisfaction) הן בקרב הגברים והן בקרב הנשים. מתוצאות מחקר זה נראה כי קיים מתאם בין סיפוק מיני לרמת הכושר וכי שניהם תומכים הדדית באלמנטים של הזדקנות מוצלחת.

במחקר שפורסם באוקטובר 2004 במגזין האלקטרוני שעוסק במיניות האדם ובחן את  הקשר בין תדירות האימון הגופני ורמת הכושר הגופני הסובייקטיבית (דירוג עצמי) לבין תפיסה עצמית של רמת הנחשקות המינית הסובייקטיבית (דירוג עצמי) ורמת הביצועים המיניים הסובייקטיבי (דירוג עצמי) מדווחים החוקרים על הממצאים הבאים;
בקרב אוכלוסיית הגברים, רמת הכושר הגופני הסובייקטיבית שיפרה באופן משמעותי את התפיסה העצמית של רמת הביצועיים המיניים הסובייקטיבית ורמת הנחשקות המינית הסובייקטיבית. תדירות האימון הגופני שיפרה באופן משמעותי את התפיסה העצמית של רמת הנחשקות המינית הסובייקטיבית בלבד. למעלה מ 90% מהגברים אשר דיווחו על רמת כושר גופני סובייקטיבית כ " הרבה מעל הממוצע " דירגו את רמת הביצועיים המיניים הסובייקטיבית ורמת הנחשקות המינית הסובייקטיבית שלהם " מעל הממוצע " או הרבה מעל הממוצע". כל הגברים אשר ביצעו פעילות גופנית בתדירות של  6- 7 אימונים בשבוע דירגו את רמת הנחשקות המינית הסובייקטיבית שלהם כ " ממוצעת "  או " הרבה מעל הממוצע ".

בקרב אוכלוסיית הנשים במחקר, רמת הכושר הגופני הסובייקטיבית שיפרה באופן משמעותי את התפיסה העצמית של רמת הנחשקות המינית הסובייקטיבית בלבד. בנוסף, תדירות האימון הגופני לא השפיעה על התפיסה העצמית של רמת הביצועיים המיניים הסובייקטיבית או על רמת הנחשקות המינית הסובייקטיבית שלהן. 71% מקרב אוכלוסיית הנשים אשר דיווחו על רמת כושר גופני סובייקטיבית של " הרבה מעל הממוצע ", דירגו את התפיסה העצמית של רמת הנחשקות המינית הסובייקטיבית שלהן כ " מעל הממוצע " או " הרבה מעל הממוצע ".

אוכלוסיית המחקר כללה 408 סטודנטים למדעי הבריאות. המשתתפים מלאו שאלון חתך שכלל 130 סעיפים לרבות, מדדים הקשורים למספר נושאים בריאותיים שונים.
למטרת מחקר זה, 4 שאלות התמקדו ספציפית ב; (1) תדירות הפעילות הגופנית, (2) רמת הכושר הסוביקטיבית (דירוג עצמי), (3) רמת הנחשקות המינית הסובייקטיבית (דירוג עצמי) (4) ורמת הביצועים המיניים הסובייקטיבית (דירוג עצמי). תדירות הפעילות הגופנית סווגה  ל 4 קטגוריות החל מ; " פחות מ 1 אימון בשבוע" ועד " 6 – 7 אימונים בשבוע" . שלושת הפרמטרים האחרים סווגו ל 5 קטגוריות החל מ; "הרבה מתחת לממוצע " ועד "הרבה מעל הממוצע".

מתוצאות המחקר ניתן לסכם ולומר כי תדירות האימון הגופני ורמת הכושר הגופני מגבירים את המשיכה המינית ומעלים את רמות האנרגיה ושניהם גורמים לאנשים להרגיש טוב יותר ביחס לעצמם. אנשים העוסקים בקביעות בפעילות גופנית נוטים יותר לחוות רמה גבוהה יותר של סיפוק מיני ותפיסה עצמית חיובית. כמו כן, אנשים המרגישים טוב יותר ביחס לעצמם עשויים לתפוס עצמם נחשקים ומושכים יותר מבחינה מינית ולהציג ביצועים מיניים טובים יותר. רוב האנשים העוסקים בקביעות בפעילות גופנית בריאים יותר, וייתכן כי אנשים בריאים יותר חפצים יותר בפעילות מינית ויכולים לקיים יחסי מין.

Cleaning woman jumping happy excited during spring cleaning fun. Funny energetic beautiful girl with cleaning broom playing air guitar isolated on white background. Multiracial white Caucasian / Chinese Asian female model.

במחקר שנערך על ידי פרומאן (1982) נמצא כי הגדלת משך הזמן המוקדש לפעילות גופנית קשור לתדירות גבוהה יותר מדווחת של התנהגות מינית ופעילות מינית רצויה בקרב סטודנטים לתואר ראשון.

מחקרים מציינים כי אימון גופני עשוי להעלות את הדחף המיני, הפעילות המינית והסיפוק המיני. עוררות התגובה המינית בקרב נשים גבוהה יותר בעקבות 20 דקות של אימון גופני בעצימות נמרצת/קשה. בקרב גברים, אימון אינטנסיבי קצר קשור בעליה ברמות הטסטוסטרון אשר עשויה לעורר עניין והתנהגות מינית. לעומת זאת, היקף מוגזם של אימונים גופניים באופן שאינו מאפשר פרקי זמן מנוחה אופטימליים לגוף והסתגלות לאימונים ו/או עומסי אימון גבוהים במיוחד, בדומה לתופעת "אימון היתר " (Overtraining), עלול לדכא את הפרשת ההורמון האנאבולי טסטוסטרון ואת הפרשתם של הורמונים זכרים אחרים, דבר העשוי לגרום לירידה בחשק המיני. הליבידו בקרב גברים תלוי הן ברמות הטסטוסטרון והן בגורמים פסיכולוגיים.

תופעת אימון יתר מתאפיינת בירידה בכושר וביכולת הביצוע בעקבות עומס מצטבר של אימונים. תופעת אימון יתר מתרחשת בעיקר אצל ספורטאים הישגיים שנאלצים להתמודד עם עומסי אימון גבוהים במיוחד. מתאמנים בעלי דרגת סיכון גבוהה ביותר לאימון יתר הם כאלה השואפים להתקדם במהירות, מבלי להתחשב בצורך של הגוף למנוחה ולהסתגלות לאימונים הקשים. ירידה ברמת ההורמון טסטוסטרון במקביל לעליה ברמת הורמון הדחק קורטיזול עקב אימון יתר מקשה על תהליך ההתאוששות של הספורטאי מאימונים עצימים, ומונעים את תהליך בניית השריר בתגובה לאימון.

במחקר שבוצע באוניברסיטת הווארד בקרב 160 גברים ונשים שחיינים בגילאים 40 – 60 שנים נמצא קשר חיובי בין פעילות גופנית סדירה לבין תדירות  קיום יחסי מין והנאה מינית.

במחקר שבוצע בשנת 1999 נמצא קשר חיובי בין תדירות הפעילות המינית השבועית ורמת הסיפוק המיני לבין רמת הכושר הגופני בקרב גברים ונשים מבוגרים בגילאים 50- 95 שנים (גיל ממוצע 61.7 שנים). עוד עולה מתוצאות המחקר כי בקרב שני המינים קיימת ירידה הן בתדירות הפעילות המינית והן ברמת הסיפוק המיני עם העלייה בגיל. אולם, שיעור הירידה בתדירות הפעילות המינית וברמת הסיפוק המיני היה גבוה יותר בקרב נשים בכל טווחי הגילאים בהשוואה לגברים. תוכנית אימון גופני סדירה ופעילות מינית קבועה הם יסודות תומכים הדדית להזדקנות מוצלחת.

בסדרת מחקרים נוספת נמצא כי קיימת ירידה הן בביצועים המיניים והן ברמת הסיפוק המיני עם העלייה בגיל בשני המינים. פעילות גופנית סדירה עשויה להיות אחת הדרכים למתן ולעיתים אף למנוע ירידה זאת. עם העלייה בגיל, דועכת גם התאווה המינית בשני המינים. רמת הטסטוסטרון יורדת וכמעט כל הגברים סובלים ממקרים שבהם אינם מסוגלים להגיע לזקפה. בקרב נשים, יורדת רמת האסטרוגן עם הפסקת הווסת. קירות הנרתיק הופכים דקים יותר ומאבדים מגמישותם, ולעתים אף פוחתת יכולת היווצרות הנוזלים בנרתיק.

 

לפגישת ייעוץ חינם וללא התחייבות התקשרו עכשיו  ל;  052-2481656

בברכת בריאות וכושר,
תומר גבע – מאמן כושר אישי, ריצה ושחייה בכיר
מומחה לפעילות גופנית, ספורט ובריאות

כתוב תגובה