הסימפטומים והליקויים האורטופדים המתהווים בעקבות השימוש בנעלי עקב

הסימפטומים והליקויים האורטופדים המתהווים בעקבות השימוש בנעלי עקב

מאת: תומר גבע – מאמן כושר אישי בכיר
מומחה לפעילות גופנית, ספורט ואורח חיים בריא

בקרו גם בדף הפייסבוק המקצועי של תומר גבע 

ההליכה בנעלי עקב אינה מאפשרת את תבנית תנועת ההליכה הטבעית של האדם המאופיינת בין היתר בגלגול כף הרגל מהעקב לבהונות. לאור זאת ולאור גורמים נוספים, מעוררת ההליכה בנעלי עקב את התהוותם של מספר סימפטומים וליקויים אורתופדים במערך היציבתי של השלד, מפרקי הגוף והשרירים, לרבות:

א.  התהוותם של קיצורי שרירים וגידים לאורך השוק (שריר התאומים והסוליה, גיד אכילס) על רקע מנח קבוע של
כף הרגל בפויינט (plantar flexion).
ככל שגובה העקב גבוה יותר הקיצור המתהווה בשרירים ובגידים יהיה גדול יותר.

אימון כושר - הסימפטומים והליקויים האורטופדים המתהווים בעקבות השימוש בנעלי עקב

ב. הגברת הסיכוי לנקעים בקרסול וחשיפת המפרק לעומסים מוגברים עקב מנח עצם הטיביה על חלקה הצר של
עצם הטאלוס בהשוואה לשימוש בנעליים רגילות.

ג. בלימת זעזועים ופילוג לחצים לקוי בהליכה, ממפרקי כף הרגל ומעלה, לאורך ציר מפרק הברך, הירך וחוליות עמוד
השדרה אשר  מגביר את העומסים המכאניים על מפרקי הברכיים, חוליות עמוד השדרה ולפיכך מעלה גם
את הסיכון להופעת כאבי גב.

ד. היווצרות נקודות עומס, שחיקה, דלקות וכאבים בכף הרגל.
אחד מהסימפטומים השכיחים המתהווים עקב שימוש ארוך טווח בנעלי עקב נקרא,
(Metatarsalgia (=Ball of the foot pain : סימפטום זה מלווה  בכאב המתהווה בקדמת עצמות
המטאטרסל בכף הרגל (metatarsal heads) ומכאן נובע שמו.

ה. עקבים גבוהים מסיטים את מרכז הכובד של הגוף לפנים ובכך פוגעים במערך היציבתי התקין של עקומות עמוד
השידרה ומפרקי הירכיים.

ו. עקבים גבוהים יוצרים מראה של רגליים ארוכות יותר אך ככל שגובה העקב גדול יותר כך גדל הלחץ המופעל על
כפות  הרגליים.

ז. השימוש בעקבים גבוהים וצרים בחלקם הקדמי עשויי להביא לידי התעבות של רקמות רכות סביב שלוחות עצבים
העוברים בין בהונות כפות הרגליים. התעבות זאת מלווה בלחץ על שלוחות העצב ובכך עשוייה לגרום לכאב
ולאובדן תחושה באזור הבהונות.

ח. עקבים גבוהים פוגעים ביכולת שיווי המשקל ובכך מגבירים את הסיכון לנפילות, נקעים או שברים בקרסול.

ט. המערך היציבתי של חלקי השלד האנכי המשתנה בהליכה בנעלי עקב גבוהים מייצר לחץ מוגבר על האספקט
הקדמי  של מפרק הברך –  אזור שכיח להיווצרות אוסטאוארתריטיס (מחלה ניוונית של המפרק המלווה בשינויים
בסחוס המפרק) בקרב נשים. מחקרים מראים כי הלחץ על מפרק הברך עולה ב 26 אחוזים בהליכה בנעלי עקב.

לסיכום:
אם אתן בכל זאת בוחרות לעשות שימוש בנעלי עקב, הקפידו לשמור אותן לאירועים מיוחדים ולא לעשות בהם שימוש יומיומי. בנוסף, הקפידו על שגרת פעילות גופנית סדירה כחלק מאורח חיים בריא תוך מתן דגש על שמירת טווחי תנועה וחוזק תקינים של השרירים בכף רגל וסביב מפרק הקרסול באמצעות תרגילי חיזוק ומתיחה ספציפיים לקבוצת שרירים זאת.

זכרו : " אתן הכי יפות כשנוח לכן ".

כתוב תגובה